Vorige slide
Volgende slide

Waarom ‘Port Alert’ deel van de oplossing kan zijn voor de problemen in de Rotterdamse haven

Steeds vaker en steeds langer staan we met onze vrachtwagens te wachten bij een terminal, daar moet verandering in komen. Samen met nog 4 andere vervoerders, het Havenbedrijf, TLN, Portbase, terminals en depots werken we aan oplossingen. Het doel: ‘Door port alert kan iedereen slimmere keuzes maken’.

Het vakblad HUB, van TLN, heeft uitgebreid aandacht besteed aan ‘Port Alert’. Voorafgaande hebben medewerkers van het Havenbedrijf, Portbase en het ontwikkelteam meegedraaid op de planning en hebben met onze chauffeurs de praktijk ervaren.

Inleiding van het artikel in HUB
Een paar dagen geleden stonden vier trucks van internationale containervervoerder Van der Stelt Logistics te wachten bij een terminal. ‘De afhandeltijd per container liep op tot 3,5 uur’, vertelt Gerrit de Joode. ‘En dat is geen uitzondering.’ De druk op de Rotterdamse haven is groot en wordt alleen maar groter. Met het havenbrede communicatie- en informatiesysteem Port Alert willen Havenbedrijf Rotterdam, Portbase en TLN daar verandering in brengen.

Tijdsloten
Gerrit de Joode schetst hoe het er in de praktijk aan toe gaat. ‘Bij een terminal of empty depot sta je zo een paar uur te wachten. Daardoor kom je te laat bij klanten. Omdat zij ook te maken hebben met personeelstekorten en bijvoorbeeld losploegen moeten inplannen, duurt het lossen- of laden van een container langer. Vervolgens weet je niet wanneer je terug bent in de haven. Hierdoor loop je er tegenaan dat alle tijdsloten om containers in te leveren vol zijn, met als gevolg dat je weer drie uur staat te wachten.’

Vooral voor onze chauffeurs en planners loopt de frustratie op. We hopen dan ook met ‘Port Alert’ een oplossing te gaan bieden voor iedereen.

Het volledige artikel is te lezen op de website van TLN. https://www.tln.nl/nieuws/door-port-alert-kan-iedereen-slimmere-keuzes-maken/

 

Scroll naar boven